«Про вічні цінності і естетичне виховання юних користувачів у бібліотеці»

Янковська Л. І. завідуюча відділом мистецтв Миколаївської обласної бібліотеки для дітей ім. В. О. Лягіна

“Краса – могутній засіб виховання чутливої душі.
Це вершина, з якої ми можемо побачити те,
чого без розуміння і почуття прекрасного,
без захоплення і натхнення ніколи не побачиш.
Краса – це яскраве світло, що осяває світ.
Краса – це дзеркало, в якому ти бачиш самого себе,
і завдяки йому так чи інакше ставишся сам до себе”.

В. Сухомлинський

Презентація

(слайд) Естетичне виховання посідає одне з провідних місць у національному вихованні, і водночас має формувати багату, орієнтовану на загальнолюдські цінності, особистість. Від того, як дитина розуміє, відчуває, переживає прекрасне і негарне, піднесене і низьке, комічне і трагічне, багато в чому залежить її поведінка в суспільстві. Саме в бібліотеці кожна дитина повинна мати змогу розкрити свої творчі здібності у літературній творчості, в мистецтві чи хоча б розширити світ своїх захоплень. Завдання бібліотекаря допомогти дитині та показати якнайбільше можливостей для реалізації своїх задумів через застосування широкого спектру тематики, форм і прийомів популяризації книг та технічних новацій.

(слайд) Основним знаряддям естетичного виховання є книга. Фонд нашого відділу складає понад 5 тисяч книг з усіх видів мистецтва, є також і художня література (вона нам цікава насамперед художнім оформленням) та невелика частина книг по рукоділлю. У відділі є понад 4 тисячі нот для різних видів інструментів та співу. У користуванні читачів є понад 700 дисків – електронних, аудіо, відео. Періодичні видання для хобі, дозвілля та по темі мистецтва.

(слайд) Сучасних дітей важко чимось здивувати, але ми намагаємося це робити. І не останню роль в цьому відіграють книжкові виставки, які розробляють працівники відділу. Підходимо до цієї справи креативно – промірковуємо кожну деталь. Наші книжкові виставки яскраві, цікаві, корисні. Наведу декілька прикладів:

(слайд) Виставка-суцвіття “У просторі застиглого натхнення”(натюрморт)

(слайд) Виставка-графіки “
Олівцеві забавки”
Розділи: «Чорно-білі шедеври»
«Кольорові забавки»

(слайд) Виставка-фольк “Є крила в кобзи невидимі… ”
Розділи: «Грай, бандуро!»
«І дзвенять срібні струни бандури у світі»

(слайд) Виставка-фольк “З історії українського костюму…”
Розділи: «Українські вишиванки наче райдуги світанки»
«Український літопис вбрання»

(слайд) Театральна абетка «Завіса піднімається – дійство починається!»
Розділи: «Театр? Театр!»
«Пограймо в театр»
«Маска, я тебе знаю!»
«Оживи казку»

(слайд) Виставка-колекція “Плюшевий ти мій, улюбленець!”
Розділи: «Ведмедик – іграшка потрапляє… у книжку!»
«Як самому зшити класного ведмедика»

(слайд) Виставка-вернісаж «Баба Яга – казкова жінка»
Розділи: «Так малюють художники»
«Так малюємо ми»

(слайд) Виставка-вернісаж «Жив – був кіт»

(слайд) Прес-погляд «На вішалці преса на всі інтереси»

(слайд) Основи естетичної культури закладаються в ранньому дитинстві. Тому, роботу з естетичного виховання в бібліотеці слід починати саме з дітей молодшого шкільного віку, адже саме в цьому віці здійснюються перші свідомі кроки в світ прекрасного, від яких залежить успіх роботи на наступних етапах виховання, які згодом сформують вже естетичні запити і уподобання дорослих людей. Немалу роль у цьому відіграють наші масові заходи на тему мистецтва які розраховані на різну вікову категорію.

(слайд) Влаштовуємо творчі зустрічі читачів з місцевими композиторами. Одну з таких творчих зустрічей ми провели з миколаївським композитором, вчителем музичного мистецтва – Анною Анатоліївною Улицькою та учнями 2-а класу. Ми не лише познайомили дітей з композитором, його творчістю, презентували дітям її пісенні збірники,а діти побували на справжньому концерті, де мали змогу не тільки послухати пісні у виконанні цієї талановитої людини, а й самі з превеликим задоволенням виконали пісню «Траляляй» на слова А.Качана. А щоб дізнатися назви наступних пісень, учні відгадували загадки, розгадували кросворди та ребуси. Діти, вчителі та гості заходу були у захваті від зустрічі з книгою, піснею, музикою…

(слайд) Для учнів 1-го класу провели Першу зустріч з мистецтвом “З Фантазірочкою до Міста художників”. Це був захід однієї книги, бо подорожували ми з дітьми за книгою Наталії Чен «Вчимося малювати».

(слайд) Для учнів початкових класів підготували подорож до країни музичних інструментів “Дотепно і незвично про інструмент музичний”. За основу для її проведення було взято теж одну книжку, автор Клара Р. Хітц «В країні музичних інструментів». В ході заходу юні музиканти познайомилися з найпопулярнішими і не дуже музичними інструментами, дізналися про роль музичних інструментів у житті людини, історію їх походження, сферу побутування. Розгадували загадки про музичні інструменти, розв’язували ребуси та кросворди. В ході заходу інсценували байку Крилова «Квартет» за допомогою музичних інструментів, які є в наявності у нашому відділі. Це акордеон, балалайка, бубен і саксофон.

(слайд) А ще, були: година-відкриття з майстер-класом «Цікаве введення в ляльковедення»; (слайд) літературно-мистецька подорож за картинами Віктора Васнєцова «Казка про художника-витязя»; година милування красою «Писанковий барвограй»; «В Петриківці у селі живуть крапельки малі»; (слайд) фольклорне свято «На гостини до ласуні – Масляної» до речі цей захід ми провели в рамках Дня обласної бібліотеки для дітей у Очаківській РДБ.

(слайд) Проводимо концертні програми за участю різних творчих колективів м. Миколаєва. Багато років пов’язує нас міцна дружба з міським Палацом творчості учнів. Ми пишаємося співпрацею з оркестром народних інструментів «Мелодія» (керівник Петлєванний Борис Іванович). Їх виступи завжди є прикрасою будь-якого нашого заходу. Хоч це відкриття Тижня дитячої музики чи просто ретро – вечір «Пісні опалені війною» (до Дня Перемоги).

(слайд) Наш відділ тісно співпрацює з художніми школами та студіями нашого міста. У таких закладах викладачі дають дітям лише техніку малювання тобто, практично з ними займаються, а про види, стилі, жанри живопису їм викладач, як правило, не розповідає. Тому до творчого процесу підключаємося ми і в різних формах проведення наших заходів знайомимо дітей з тими ж таки видами, стилями, жанрами живопису, знайомимо з біографіями художників.

(слайд) Наприклад арт-знайомство «Найзагадковіший художник ХХ століття» (про життя та творчість Казимира Малевича), ми провели у вигляді бесіди. Де діти в цікавій ігровій формі дізналися про те що мистецтво буває зображальним та виражальним. На прикладах робіт різних художників діти змогли визначити ці роботи. Ось такими обхідними шляхами ми підійшли до творчості найзагадковішого художника. Діти з впевненістю змогли визначити, що картини К.Малевича – виражальні. На завершення заходу ми запропонували випробувати дітям, свої сили в супрематизмі. Ось які роботи в них вийшли.

(слайд) Якщо у дітей є хоча б якісь знання про архітектуру, живопис, скульптуру то про балет, оперу, театр зовсім мало. Тому ми не забуваємо і про цю ділянку роботи. Нагоду випробувати свої акторські здібності читачі бібліотеки отримують завдяки нашому міні – театру. Кожен з них одночасно може відчути себе і актором, і режисером, і сценаристом, і суфлером…. Фантазії немає кордонів.

(слайд) З виставкою театральна абетка «Завіса піднімається – дійство починається!» я вас вже знайомила. Для старшокласників ми підготували бесіду-відкриття «Грецький театр – досягнення світової культури».

(слайд) З оперою познайомили дітей на прикладі твору С.Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм».
Ми б дуже хотіли аби знайомство з книгами про мистецтво, його кращими творами спонукало дітей до творчого, поглибленого вивчення художньої творчості. (слайд) Читання не лише повинно викликати певні почуття, роздуми про життя, а й спонукати до проби себе як творця (художника, поета, співака, актора, танцюриста).
Бібліотечна діяльність дає широкі можливості для організації естетичного виховання шляхом створення різноманітних гуртків, клубів, об’єднань за інтересами. Вони дають можливість обдарованим дітям не лише отримати дружню, авторитетну пораду і підтримку та спілкування з однодумцями, а й нагоду та можливість творчої самореалізації. (слайд) Читачі нашої бібліотеки мають можливість відвідувати арт -гурточок «Хобі і ти», що працює у нашому відділі. Діти вчаться освоєнню різних видів рукоділля. Освоюють роботу з пластиліном, солоним тістом, папером (освоюючи техніку оригамі та квілінг). (слайд) Найбільше занять у нас з бісероплетіння. Гуртківці залюбки відгукуються на пропозиції виготовити подарунки. (слайд) Наприклад, для учнів школи- інтернату, напередодні 2015 року, ми разом з вихованцями гуртка виготовили ялинки з текстилю, паперу, а деякі навіть були з сюрпризом в середині – з цукерочкою, (слайд) а от для гостей, які завітали на ярмарок бібліотечних інновацій (проходив на базі нашої бібліотеки), ми разом з дітьми пошили чудових котиків.

(слайд) Власне сама бібліотека не може виховати естетично розвинуту дитину без допомоги сім’ї та школи. (ефект) Позитивний результат буде досягнутий лише в тому випадку, якщо всі ці складові будуть працювати в тісному тандемі. А ще, творчу дитину не можуть виховати не творчі бібліотекарі. Ми намагаємося бути творчими та креативними.

(слайд) Дякую за увагу! На останок хочу запропонувати вам переглянути відеоролик про гурток «Хобі і ти».