Читаюча дитина – майбутнє України

Проблеми дитячого читання (або нечитання) завжди хвилювали і продовжують хвилювати дорослих і батьків, учителів, бібліотекарів. Як захопити дитину читанням? Які методики читання найефективніші? Чи потрібно керувати читанням дитини? Чи замінить електронна книга друковану?
    Ці та інші питання розглядалися 27 жовтня 2016 року на засіданні круглого столу «Найвища технологія ХХІ століття: Дитина, яка читає», який організувала і провела Миколаївська обласна бібліотека для дітей ім. В. О. Лягіна спільно з Миколаївським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти.
    У засіданні круглого столу взяли участь представники влади, громадськості: депутат Миколаївської обласної ради, голова постійної комісії з питань культури, науки і освіти, сім’ї та молоді, спорту Іванова Н. В., заступник начальника управління культури, національностей і релігій Миколаївської облдержадміністрації, начальник відділу закладів культури та охорони культурної спадщини Поддубна Л. О., заступник начальника управління інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю, начальник відділу розвитку інформаційної та видавничої сфер Іваненко О. О., заступник директора департаменту освіти і науки, начальник управління освіти та ресурсного забезпечення Удовиченко О. О.; відомі фахівці у сфері читання: директор ЦБС для дітей м. Миколаєва Семілєт Н. В., директор науково-педагогічної бібліотеки м. Миколаєва Роскіна Т. І., заступник директора Миколаївської обласної універсальної наукової бібліотеки ім. О. Гмирьова Моісеєва Н. В.; миколаївські письменники – члени Національної спілки письменників України Чижова Л. Я. і Марущак В. І., письменники Інесса Зав’ялова, Степан Чігінцев та Ангеліна Кріхелі, а також провідні спеціалісти обласних, міських, районних та шкільних бібліотек Миколаївщини, викладачі вищих та середніх навчальних закладів, видавці, батьки. Також в роботі круглого столу за допомогою Skype зв’язку взяла участь професор кафедри видавничої справи та редагування Української академії друкарства, доктор наук із соціологічних комунікацій Огар Емілія Ігорівна (м. Львів).
    Засідання відкрила директор Миколаївської обласної бібліотеки для дітей ім. В. О. Лягіна Жайворонок Т. А. У своєму виступі вона підкреслила величезну роль читання в житті сучасної дитини. Адже воно має величезне соціальне значення: забезпечує рівність життєвого старту для дітей, розвиває інтелект, сприйняття, пам’ять і уяву, збагачує внутрішній світ. За допомогою читання дитина отримує можливість самостійно засвоювати знання і досвід людства, удосконалювати власне мислення і особистість в цілому. А книга як джерело інформації несе в собі, в першу чергу, виховне значення. Сьогодні, як ніколи, очевидна необхідність ефективної взаємодії елементів: бібліотека – школа – родина, щоб сформувати особистість юного читача.
    Модератором круглого столу виступила кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри теорії і методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Гич Г. М. Вона окреслила основну мету заходу – обговорення ефективних методів залучення до читання дітей та визначення стратегічних напрямків розвитку бібліотек для дітей Миколаївщини.
    За круглим столом зібралися люди, небайдужі до проблем дитячого читання, які працюють з книгою, дітьми та родиною. У рамках круглого столу відбулося обговорення проблем сімейного читання, обмін досвідом у спільній діяльності сім’ї, школи та бібліотеки щодо залучення дітей до читання. У процесі обговорення пройшов обмін думками з найактуальніших питань сьогодення:

    • Діти ХХІ століття: читачі, глядачі, слухачі?
    • «Код читання»: чи він існує?
    • Великі книги великих письменників для великих читачів-дітей (ринок сучасної літератури для дітей)
    • Чи є відмінність у читанні дівчаток і хлопчиків?
    • «Янголи читання»: хто допоможе дитині стати Читачем?
    • Миколаївщина як територія читання (обласна програма залучення дітей до читацької діяльності)
    • Інтернет як помічник у виборі книг для читання (досвід активізації читання за допомогою інтернет-ресурсів)
    • Новий «одяг» Гутенберга: нелінійні тексти для читачів ХХІ століття
    • Критику в школі ніхто не замовляв! (шкільний курс літератури)
    • Книги, які не можна читати дітям: «за» і «проти» («керівництво читанням» як механізм впливу на читацьку діяльність дітей) та інші.

    Промовці торкнулися також питань книговидання та книгозабезпечення спеціалізованих і шкільних бібліотек, інших болючих проблем та висловили свої можливі шляхи їх вирішення. За підсумками круглого столу його учасники прийняли рекомендації, в основу яких включені стратегічні напрямки діяльності за даною темою.
    Робота круглого столу транслювалася в он-лайн режимі на відеоресурсі YouTube каналу «Миколаївська обласна бібліотека для дітей ім. В. Лягіна», де бажаючі мали змогу залишати коментарі або запитання у чаті під час перегляду трансляції.
    Сподіваємось, що виховання дитини як читача – в надійних руках професіоналів читання Миколаївщини.

    ПІДСУМКОВИЙ ДОКУМЕНТ КРУГЛОГО СТОЛУ «Найвища технологія ХХІ століття: Дитина, яка читає»

Провідний методист науково-методичного
відділу Миколаївської обласної
бібліотеки для дітей ім. В. О. Лягіна
Павлюченко Н. О.